Rivstart!

I onsdags var jag fröken, det var sex år sen sist och det kändes!
Mitt bästa knep brukar vara att gå igenom materialet innan så jag vet
vad jag ska säga och hur jag ska lägga upp det hela.
Mycket katederundervisning brukar det bli, jag tycker man har bäst koll
i klassrummet då.
Men, denna lärare jobbade nästan enbart efter pärmar och kort som låg
utspridda i olika lådor och skåp. Det innebär att eleverna måste gå
omkring  i klassrummet för att hämta sitt material, vikariens mardröm!
Dagen började bra med en presentation av mig och sedan matte,det
gick fint.
Sen var det dags för engelska.
Här hade läraren tänkt sig att barnen skulle spela rounders(brännboll
på engelska) lindrigt tyckte jag men helt ok, solen sken!
Vi gick ut eleverna delade raskt upp sig i två jämna lag, Men så stod en kille utanför.
-Jag vill inte vara med sa han till mig, bet sig i läppen
 och tittade ner i marken. -Jag har en skada! ropade han till kompisarna.
Jag förstod att något inte var bra och lät honom ta tid och hjälpa till att
räkna poäng utan frågor men tänkte att jag skulle skriva ner händelsen till
ordinarie lärare.
Allt gick fint, ALLA var glada.
PANG! Brännaren fick bollen mitt i nyllet och drog i backen!
Resursläraren fick stanna själv medans jag och grabben gick till matsalen
för att hitta något att kyla med. Jag tänkte att jag måste skriva även detta till
läraren.
Efter frukostrasten sa det pang och tumult utbröt i klassrummet.
Jag insåg att lappen till läraren skulle bli till en uppsats och så gick
resten av dagen (egentligen bara 31/2 timmar) åt till att skapa arbetsro
åt de som ville jobba,bryta tumult och vaka över "mobbningsoffret" samt dra igång en
mobbningsutredning.
Rivstart i comebacken kan man säga!
Men allt gick bra. Det var en liten skola det här med väldigt duktiga och engagerade
lärare så alla problemen blev faktiskt lösta direkt! Inte ytligt utan grundligt!
Tänk om det var så bra på alla skolor!
Klassen var faktiskt en himla trevlig klass egentligen.
Innan jag gick hem jobbade de tysta med sänkta huvuden och lovade att nästa gång
skulle det vara bättre och, jag tror dem!
Det var roligt att vara tillbaka, på måndag och tisdag ska jag vara i en tvåa.
Det blir nog lite lugnare!

Idag har jag fikat i solen med missJ. Det var så mysigt.
Vi hittade ett vindskyddat ställe och solen gassade skönt.
Imorgon ska jag vara mer i solen, på söndag med!

Ha en trevlig helg!





Kommentarer
Postat av: mammagerti

Visste att du skulle greja det:) Hoppas det blir mer fröken Marie...

Kram Hjärtat

2009-05-19 @ 22:47:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0