En helg i östersund!

Klockan är snart 23 och jag är rätt så nyvaken. Nu har det varit jobbhelg och denna gång var det Östersunds tur att bli förärat ett besök.
Vi åkte upp på torsdagen, lämnade uppsala vid 1130 kisspaus i bollnäs, passerade ljusdal och därifrån var vägarna vita och isiga, stannade till på café Svea i färila. Snabbt stopp, jag sprang ut o köpte en varsin baguette som vi klämde i bilen medans vi körde vidare.
I ljusdal kommun är all tomgångskörning förbjuden, läste jag på en skylt.
Nästa och sista stoppet var  kisspaus på okQ8 i rätan(Var ligger byn avigan? undrar jag!).
En äldre herre kom fram och var riktigt imponerad över hur lätt och smidigt man kan plocka ihop och isär en rullstol. Vid 1740 var vi framme hos lilla mamma i östersund till sist.
Provade hjortronglögg(supergott) och åt god mammamat.
På fredagen tog vi det lugnt.Fram på eftermiddagen åkte vi upp på frösön och gick sen lite på stan. Sen hem och klockan sju skulle vi på bowlingkväll!
Anledningen till att resan gick norrut denna helg istället för söderut till Motala var att MissJ blivit inbjuden av assistansbolaget Amdic AB.
Det är ett litet jättetrevligt litet bolag som MissJ har kontakt med. Det är två personer som håller i trådarna,Kristian och Frida.
Även dessa supertrevliga!

Det var inte bara brukare och personal ifrån Amdic som var bjudna utan också människor från andra företag.
God buffé, massor av mat och många trevliga människor.
Sen var det dags att bowla!
Det var ett antal år sedan  sist och dessutom lyckades jag sträcka mig i lång och ringfinger! 
KNAK! sa det nästan ända upp i armväcket!
Min poäng blev blygsam, en endaste liten strike och desto fler rännor...

Vi blev här lite närmare bekanta med "stora" Johannes, Daniel, simon, Kristian själv, Birgit och hennes son Johannes(som var ca 5storlekar mindre på både längden och bredden än stora Johannes).
Bowlingen tog slut vid 2330/2400 och vi bestämde oss för att gå vidare, MissJ och jag tog bilen, de övriga skulle promenera och vi skulle mötas på The Rock.
Det var ca 600m från bowlinghallen till puben men på dessa 600 meter lärde vi oss mycket om hur det går till en fredag kväll i Östersund! 
Man kräks! 
Inte sådär ynkligt hulkande och snyftande och med eventuellt smink rinnandes över ansiktet innstängd på en toalett, Nej, här kräks man ordentligt mitt på stan utan tjafs och man gör det på ett klassiskt,stilfullt och praktiskt sätt.(allt är enkelt,praktiskt och genomtänkt däruppe)

För det första, Man håller sig i en stolpe! Mycket praktiskt!
Lutande framåt med stöd innebär att inget hamnar på skor och kläder, pizzan blir prydlig och man kan luta sin heta panna mot en kall och skön stolpe.
Två av de tre vi såg kräkas på dessa 600meter använde sig utav denna väl genomtänkta och utarbetade teknik.
Den tredje hade inte hunnit fram till stolpen utan lutade sig helt enkelt framåt, väl balanserande med händerna mot knäna utan risk för att väga över och trilla framåt.... En veteran!

På puben var det trevligt, Peter Stormare brukar tydligen gå dit när han är i sverige och i baren hängde en lapp skriven utav honom själv! Vem smälter inte för den??
Daniel talade lite om tungsinnet, han berättade lite om mycket och det var svårt att inte bli fascinerad. Fjäll,skog och fiske, och det är väl ungefär vad man tänker sig men så var det så mycket mer...
Det blev dags att byta pub och vi gick till Dalwhinnies. En skotsk pub!
Supertrevlig! Riktig hemma i scotland känsla!

Vid det här laget var de flesta riktigt glada i hatten. Kristian och Birgit var fullast och det var tydligen så det brukade och skulle vara.
Det var också här och nu jag sattes på test, kan man säga!
Dricker du hembränt? Stora Johannes och Daniel spännde blicken i mig. Det blev nästan tyst även vid bordet brevid. 
Här gällde det att svara rätt!
Det var många år sen nu, Det är inte ofta det kommer fram på borden där nere, men är det det som bjuds så är det ju det man dricker.  Svarade jag, och fick ett leende och blinkning tillbaks,
Puh! Jag var godkänd och spänningen släppte lika plötsligt som den kommit.

Stora Johannes hade nyligen flyttat till en egen jättefin lya och var väldigt glad åt det. Han hade hört att först  skulle man kunna ta hand om en krukväxt(Och han hade fått en i inflyttningspresent!) och sen skulle man klara av att sköta ett husdjur och när man lärt sig det här så skulle man kunna ta hand om en flickvän.
Så sött!!
Han hade räknat ut att en majsorm var grejen!
Det var en bra nybörjarorm och eftersom ormar inte fäster sig vid människor men vill åt ens kroppsvärme "så får man en illusion av att den tycker om en eftersom den vill ligga nära och "gosa" och då blir man glad och mår bra, men ormen blir inte ledsen när man ger bort den"! Och så var det ju lite manligt med orm, lite hårt liksom...
Han var såkul!

Ja de var så goa allihop!

På Vägen hem blev det nya äventyr. Vi skulle skjutsa hem Kristian,Daniel och stora Johannes.
Johannes hade satt sig i bilen när någon vilt främmande hoppade in! 
Han körde mupparnas Mönömönö.
Vi drog refrängen ihopp om att han skulle bli glad och skutta ut, men icke!
Då puttade Johannes ut honom, det gick bättre.
Ända tills vi skulle åka och upptäckte att han satt sig på fronten på bilen. 
Jaha, vad gör jag nu sa jag och la i backen. Det funkade.
Ända tills han när jag hade kört förbi tog sats och skulle sitta på bakluckan! Jag märkte det först när han trillade av... men han hade vart med förr och reste på sig.
 Ja, ytterligare en tänkte 20m längre bort sätta sig på bilen men avstod tack och lov!
Så tippade vi av våra nya vänner vid respektive hem och åkte hem för natten, 0304 stod klockan på och innan vi kom i säng hade den blivit lite till...
Så resan hem kändes lite lång men vägde upp med vackert landskap och vatten. Vi tog vägen över Bräcke,Ånge, Ljusdal och allt gick väl ända till Gävle.
Där blev det snöväder kan man säga. Så dusch, säng och kallt på huvet när jag kom hem, nu har jag ätit och skrivit här.Klockan är 0033 och jag tänker krypa ner i kojs igen.

Ha det gott allesammans och vill ni ha en trevlig utekväll så åk till Östersund!





 


Kommentarer
Postat av: mammagerti

Ja, tack för besöket, gott att se dig och kul att få träffa MissJ. Vill bara säga några ord så här efter tre år i Ö-sund. Den skotska puben firar inte Burn`s night den 25:e januari eller någon annan dag på året heller och serverar inte Haggis någonsin. Jag har försökt förklara för ägaren (både nykter o onykter) ett antal gånger att så kan han inte göra. Men han hävdar motsatsen för det finns inget underlag för denna högtid även om jag kommer:/



Sta`n är inte så stor men lyktstolparna räcker för dem som bäst behöver dem, fråga Tjohanna;) Vi spyr med eftertanke här uppe, inget trams varken före eller efter utan PANG på och sedan går vi vidare eller hem;D



Denna Republik Jämtland med en egen president består av en helt fantastisk samling goa, gästvänliga och stolta själar.



:/:Fejen så sjong ma att JAMTLAND DE E LANNE VÅRT! I tusen år ma hadd`e,

hållé därför hårt.

Ler ta den friheit som fedran ein gång at oss ga!

Hen ske ma lava å minnes allt,

som fedran oss sa.:/:



Man råkes;)



2008-11-24 @ 22:32:20
Postat av: Daniel

Jo, det var kul när ni var hit o hälsa på. Johannes har sin lilla orm nu och han börjar väl även ha lite bättre ordning hemma...kanske är det rent av dags att han provar med en flicka snart:)

haregött/Daniel

2009-03-12 @ 12:54:29
Postat av: marie

Hej! vad kul att höra ifrån dig. Jag hittade Johannes på facebook för lite sen, finns du också där?

Ha det jättegott!

2009-03-13 @ 23:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0